水曜日, 3月 29, 2006

マタトゥ - MATATU

日本に帰国する前に愛車のスターレットを泣く泣く売ってしまったので

車がない!!!

ここ数年間は完全に車生活だったから車なしで

どうやって生活するのかを忘れていた。


仕方がないのでケニアで最もポピュラーなマタトゥ(乗り合いバス)を活用する。

学生の時は毎日乗っていたのに、何年ぶりかに一人で乗るのは少し緊張。

外人だからぼったくられたり、スリにあったり、

猛スピードでよく道の横に転がっていたり、カージャックとか

とにかく危険が満載!

でも乗ってみたら案外楽しい!

あり得ない運転マナー、車内を飛び交うスワヒリ語、

デカ尻を遠慮なく押しつけてくるおばちゃん、

興味深そうに私を見て挨拶するとはにかむ子供、

あり得ない音量で流れる音楽、今にもドアがはずれそうなポンコツ。

「ケニアに帰ってきたんだ!」と実感しつつ怪しく笑みを浮かべる日本人。


Since I sold my little starlet before I left for Japan, I don’t have a car now.

I got so used to moving around with my own car,

and I had forgotten how to live without it.

Well, no choice, I just have to take the Matatu,

the most popular way of moving around in Kenya.

I used to use it everyday when I was a student, but I was a bit nervous to

get on a matatu by myself after so many years.

It’s full of dangers…overcharging a foreigner, pick-pockets, accidents,

car-jacking…

But it was quite fun after all.

Unbelievable driving manners, people talking in Kiswahili,

aunties pushing their big butts, kids staring at me shyly,

loud music, the door looking like it’s about to fall apart…

a Japanese with a weird smile on her face realizing that she’s actually back in Kenya.




7 件のコメント:

Lia さんのコメント...

車なくて、不便な気持ち私もわかる~。
私も台湾では原付乗ってたんだけど、
彼氏と兼用だったからない日は超不便だったわ。
でも、バスも乗りなれたらいいもんかも^^
ただバスジャックとか事故とかおこらんよう
私も祈ってるわー!

匿名 さんのコメント...

ひょぇ~Σ(・`д・ノ)ノ
マタトゥ怖いけど乗ってみたい(・ω・)

emiのことだから、私が遊びに行っても、
「あんたなら一人でマタトゥ乗れるから行って来い」とか言って追い出すんだろなぁ・・・(´・ω・`)

匿名 さんのコメント...

日本出た時にメール携帯にメール返したんだけど間に合わなかったかな?w

つうかなかなかスリリングなバスだねぇ。
そりゃちょっと勇気いるわ…
くれぐれも気を付けてねぇ!

匿名 さんのコメント...

Hello there,
finally catch on with 'Bloggs'.you know some of us are still shaos.Anyway great to see your Blogg.couldnt see you though-is there a photo???Are u in Kenya now??Duhh, I guess you are since I just read you are!!Great!!!Mathrees give you the best memories of Kenya!! Bebwa Sasa!!! Miss it!!Please enjoy for me!!

Emi さんのコメント...

rie
前は車に慣れちゃってたから
絶対乗りたくなかったんだけど、
逆に渋滞の時も運転しなくていいのは
楽だと気がついたよ。
でも命がけだね~、ネットカフェ来るのも 笑

yoko
もちろんマタトゥは体験してもらいます!
yokoなら一人で全然行けるって! 

satoru
あ、メール届いた!ありがとう!
返事し損ねちゃってごめんね~。
きっと中東にもあるんじゃない?
こういうバスとか。

shabs
Hi! finally you made it here!!!
I do put photos but only sometimes...I love the fact that you never lost your "kenyanness" after all these years!!!

匿名 さんのコメント...

一度は乗ってみたいかも…
ちなみにあねごはチャリが足だよ~

Emi さんのコメント...

あねご
私もチャリが恋しいよ~。
でもこの穴だらけの坂だらけの
埃まるけの運転マナーのない国で
チャリ乗る勇気はさすがにない…
ケニア来たら絶対乗せるぞ!